• Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners
  • Samarbetspartners

Lucka 19

Idag ska vi titta lite på gamla kartor, det har hänt lite under årens lopp.

Nedanstående material är taget från jubileumsskriften som gavs ut vid 25-års jubileet 1970

Där beskriver Bengt "Benke" Erikson, landslagsman på 1940-talet sin sträcka premiäråret så här:

Tiomilakaveln inleddes 1945 med en första sträcka på sk modern 100 000-del, fortsatte på konceptkartor och "hästkartor" men avslutades på kurvkarta fram till målet i Enebyberg. Själv sprang jag den obligatoriska långa nattsträckan, 17 km tror jag den var, på en gammal 100 000-del.
Jag minns att sträckan till första kontrollen var ganska lång. Enligt kartan gick den i ren skogsmark, men efter en kort löpning kom jag in på stora gärden, som kartan inte berättade ett spår om. Alla försök till kartläsning var uteslutna. En ganska sällsam upplevelse att springa kompass ca 3 km på åkrar och ängar, som dock så småningom förde fram till en säker utgångspunkt för slutbiten till kontrollen.
Situation 2, som inträffade på väg till nästa kontroll, var också tidstypisk. Jag kom fram till en bäck, som enligt kartan markerades enligt bild 1, dvs en relativt smal bäck att hoppa över. Nu visade sig bäcken i verkligheten vara sex-sju meter bred, och någon övergång fanns inte markerad. Jag fick hoppa i och simma över i det kalla vattnet. Mindre trevligt eftersom det var en mil kvar att löpa.
Nå, man kom ju över, men döm om min förvåning när jag efter bara ett 20-tal meter stoppades upp av en ny lika bred bäck, som inte alls fanns på kartan. Ny simtur och strax efter ytterligare en bäck av samma dimensioner. Då först gick det upp ett ljus i en något omtöcknad hjärna - bäcken gick i stora bukter!
Efter andra simturen var jag alltså tillbaka i stort sett där jag började forcera bäcken. Mörkret och kartans ofullständighet orsakade den fatala situationen. Bild 2 visar hur kartan borde varit tecknad. Vid eftersnacket visade det sig att flera varit med om de tre simturerna medan andra kommit direkt på en bro och helt sluppit simma.
Detta var orientering på ”den gamla goda tiden”, då den glorifierade slumpen satt i högsätet.

 

Sä här skiftande karttyper har vi sprang man på i Tiomilas ungdom.

A. Startsträckan 1945 gick på färglagd 100000-del.

B. Tredje sträckan 1969, nyritad 25000 i färg.

C. Offsetfotograferad skärgårdskarta och svart-vitt-blått fick duga 1953.

D. Uppförstorad 100 000-del och den nya kurvkartan skarvades ihop 1957.

E. Femte sträckan 1955, uppförstorad 1:100 000.

F. Startsträckan i Hälleforsnäs 1965 med "valfria" kontroller mitt ute på banan, 1:50 000 i fyrfärg.

 

 

 

 

Lucka 18

10MILA ungdomskavlen

10MILA-kaveln används som en motivationsfaktor under vinterträningen i många klubbar runt om i norden.  

Ungdomskaveln på 10MILA samlar årligen många lag till start men hur använder ni den som verktyg i er verksamhet? Varför skall just er klubb ha ett eller flera lag med till Skepptuna 2015?

Dela denna lucka på er Facebooksida och lägg upp ER motivering på er sida så deltar ni i en tävling om fri start för ett lag i ungdomskaveln. Vi vill ha er motivering senast den 21:a så får vinnaren en present på julafton

  PS Då det visat sig att många har sekretessinställningar på FB som gör att vi inte ser att och vad ni skriver så lägg även Din motivering som en kommentar på vår lucka. Glöm då inte att även ange vilken klubb det gäller. 

 

Lucka 16

Blev du inspirerad av gårdagens lucka och kan tänka dig att springa jubileumsloppet?

Vi har inte hittat några rörliga bilder från de tidigaste 10milakavlarna  men det finns ett fint reportage från Sportspegeln 1963 med Sven Plex Petterson. Det ger en bild av hur det var för drygt 50 år sedan. Sedan får ni själva tänka till ytterligare 25 år bakåt i historien  Mycket nöje när ni nu tittar tillbaka HÄR

Lucka 17

Är du nyfiken på 10MILA-skogen i Skepptuna?

Vi bad banläggaren att ta med filmkamera när han provsprang en sträcka.

Nu hade han ingen headcam men klurig som han är så satte han fast sin iphone i ett pannlampsställ och sprang på. Kvalitén blev kanske inte den bästa men det ger i vilket fall ett litet smakprov på hur det ser ut på en liten del av kanske din bana. Är detta representativt? Nja, en av de fina sakerna med området är att det är varierande terräng så hade han sprungit på ett annat ställe så hade det sett annorlunda ut.

Här kommer smakprovet 

Lucka 15

10MILA 2015 är 70-årsjubileum och givetvis så genomför vi ett jubileumslopp!

Den första 10MILA-budkaveln gick den 28 april 1945. Tävlingen var ett samarbete mellan Stockholmstidningen och Aftonbladet och inbjudan gick ut till klubbarna i Mälardalen. 70 lag anmälde sig varav 66 kom till start. Samling var vid Stockholms central där löparna transporterades iväg till okänd ort. Det visade sig att startsträckans löpare transporterades till Uppsala Central för promenad ut till Uppsala Gamla högar där Landshövdingen höll ett tal och överlämnade budkavlarna. Sedan gick man i samlad tropp över Vaksalaslätten, 8 km till starten. Första sträckan på 12,4 km gick sedan öster ut till Länna dit andra sträckans löpare transporterats med ångtåget "Lännakatten".

Tisdagen den 28 april, på dagen 70 år efteråt så genomförs ett jubileumslopp, repris av förstasträckan från premiäråret 1945

 •Samling i Länna kl 17:30 för avfärd med ångtåget Lennakatten till Skölsta station
•Jubileumsceremoni vid Skölsta station innan avmarsch till start vid Törnebylund
•Kl 19:00 start med de kalssiska orden ”Är ni klara då pojkar, då kan ni dra”
•Efter målgång och dusch, kamratmåltid på restaurang Länna Bruk

Det blir ingen exakt kopia av första loppet. Starten kommer att gå kl 19:00 liksom då, men vi har ju sommartid så det blir lite ljusare, eller mycket ljusare om man tar hänsyn till vilka pannlampor som fanns 1945.

Vi har ännu inte bestämt vilken kartskala eller kartvariant som vi kommer att använda. Vilken karta vill du ha för att anta utmaningen? Skriv ner dina önskemål på vår Facebook sida.  Oavsett vilken karta det blir så slipper du rita in din bana själv.